onsdag 14. januar 2009

14 januar ja... Tenk Mats det e nu 9 år sia :(

Kjære Kjære Mats, den aller beste engelen i himmeln.
Ja da va dagen kommet og det e nu snart 9 år sia du forlot oss... æ sett her nu og tenk på dæ, på alle de 8 åran æ va så heldig å kjenn dæ, fra du va en liten gutt på nesten 10 som tross kompisan dine si erting sku ha mæ på akebrettet ditt fordi du va så inderli klar over kor mørkredd æ va. Du va helten min da, og fremdeles du e... Huska de kveldan på akebrettet ditt som det va i går mats, lyden av knitrandes snø, latter, barnestemma, suge i magen da vi satte utfor bakken i kleivåsen mens æ lukka øyan mine og du greip tak og holdt mæ fast. Da æ begynte på skola de som 13 åring gikk æ, du og stebroren min ilag og æ huska så stolt æ va over å sku begunn på ungdomsskola, i ny grønn bukse og svart genser va vi 13 og 14 år og trudde vi eide verden :)
Desverre trur æ både æ og du hadde det like tøft på ungdomsskola men når det va friminutt kom du ned på varmegulvet og prata med mæ, og da va det trossalt ikke så skummelt i ny klasse. Huska du erta mæ sånn da æ blei forelska og lova mæ at du sku bank han om han ikke va snill med mæ :)
Vet du mats... æ kan ikke husk om du gikk på skola mi da æ begynt i 9 og du i 10? æ mene æ huska du flytta men huska ikke om det va i 10 eller på gk... Det e litt vondt at åran har sletta sånner minna...
Vet iallfall at det va 1 år vi ikke hadde kontakt, da æ va blitt ei ung jente på 16 år og sku på fest med kjæresten min te kompisen hans grudde æ mæ litt... æ va jo så beskjeden da... Hadde hørt at gutten hete mats, va 17 og gikk elektro. Æ huska æ smilte og tenkte at han hadde samme navn som dæ. Da æ kom inn i stua føltes det som om hjerte mitt sku slutt å slå et øyeblikk, for joda det va min mats som kom hoppanes mot mæ :) huska du ga mæ en klem og sa æ hadde håpa sånn at det va dæ :) Fra da av Mats fikk æ tilbake han æ hadde sett sånn opp te nesten som en bror fra æ va 9 år gammel :)
Æ, du, kjæresten min og han einar va ilag kver dag faktisk fra 1 november te 14 januar...
Lenger sku æ ikke få med dæ...
Vi forsto vel at du hadde det kjipt Mats men du va så blid hele tida, flira, dansa med mæ, bleika håret mitt, sang, fikk dæ dame og prata om den ville festen vi sku ha da du ble 18!
Du skulle ikke bli 18... siste gang æ så dæ vennen va 14 januar 2000. Det va som vanlig fest hos einar. Æ satt på fanget ditt og drakk sprit for kanskje 3 gang i livet mitt, sang og mimra med dæ om alle aketuran og bunkersturan vi hadde da vi va 9- 10 år.
Det eneste bilde som e tatt av oss vennen vise ei ung jente på 16 år med rosa hettegenser, og en ung gutt i svart v hals genser med svart hår te øran som alle sku ha på den tida :)
Du har løfta mæ opp i lufta og svingt mæ rundt og hold mæ med ei hand, begge to glisa fra øre te øre.
Senere på natta sa du mæ en kommentar æ sku ønska åran klart å visk bort... Du ska ikke gråt over mæ når æ dør Liss Hege....
Om æ bare ikke hadde vært en liten drittunge på 16 år Mats...
Men du va så populær mats, alle va jo forelska i dæ :) Og du va som en storebror for mæ, min egen beskytter fra så langt tebake.
Du elska livet og kunne ikke vent med alt som sku skje, russetid om litt over et år, bil, ja du hadde så mange plana. Og du møtt kver dag med kun latter.
Men du måtte ha vært en go skuespiller for æ sku aldri få se dæ igjen.
Fra 15 januar va vi lite ilag med dokker sia kjæresten min hadde vært utro med ho eine som bodd der, men du sendte mæ et par meldinga.
Æ tok det som en selvfølge at du fortsatt drakk, sang og dansa
Mamma fortalte mæ det på kvelden den 4 mars 2000 at du va dø, at du ikke hadde klart mere... Æ gråt kver dag i nesten et år over dæ før æ kom på det du sa den siste kvelden, sia æ kom på det har æ vært så sint på mæ sjøl, for æ vet idag at det va et rop om hjelp.
Håpa du har tilgitt mæ at æ aldri forsto.
Æ tenk masse på om vi hadde vært venna enda om du hadde fått lev, tenk du skulle blitt 27 år i år, æ klar ikke helt forstå det, for i mine minna forblir du alltid bare 17 år :)
E så inderli gla for at æ fikk ha dæ i livet mitt i nesten 8 år, hadde du vista kor mye vi fortsatt gråt over dæ enda 9 år etter hadde du nok vært 27 år i år, men sånn sku det ikke bli.
Men kanskje passa du på mæ enda :)
Sov godt vennen

2 kommentarer:

doppdopp sa...

Sitt her me tåran i øyekroken no.. Fint skreve vennen min, du minnes han på en god måte, det e godt å se.. Æ håpe du snakke me mæ om du har behov for det!

Gla i dæ vennen..

lisshege sa...

Fint at du ser at det e mintes på en go måte, for det e jo veldi smertefult, men du har skjønt ka æ mente :)
Ja ska prat me dæ vet du, men har ikke så behov for å prat om han lenger, det e jo så lenge sia at smerten bleikes litt med åran :)
Han kommer alltid te å ha sin plass i hjerte mitt, og æ trur han har gjordt mye bra med mæ som medmenneske. :)